Eğitime Dair

“Eğitim Reformu” ve “Ulusal Anlaşma”

1983 yılında Amerikan Eğitim Bakanı Terrel Bell, “Eğitimde Mükemmeliyete dair Komisyon”(1) adı altında bir araştırma grubu kurdu, ilk ve orta dereceli okulları tepeden tırnağa inceleme altına aldı. Onsekiz aylık bir çalışmadan sonra ortaya çıkan raporun ilk cümlesi: “Bir kuşak önce hayal bir edemeyeceğimiz bu durumla karşı karşıyayız – eğitimdeki kazanımlarımızı

Daha Fazla »

“Milli” Eğitimimiz de Olması Gerektiği Gibi!

Aslında, “milli” eğitimimiz de olması gerektiği gibi: yani, bölük pörçük, parça başı ve kalitesiz. Kime göre kalitesiz? Meselâ, ilk ve orta dereceli okullar düzeyinde faaliyet gösteren, “International Association for the Evaluation of Educational Achievement,(1) IEA’ya göre kalitesiz. 1958 yılında kurulan bu bağımsız örgüt, üye kuruluşlarının, ki bunlardan bir tanesi de

Daha Fazla »

“Üniversite” Bir “Amaç” Değil, Bir “Araç”tır.

17 Şubat 2006 / AKSİYON DERGİSİ AD:Üniversite kurma fikri nereden çıktı? Başka bir deyişle sizi üniversite kurmaya iten sebep nedir? Şunu hemen söylemem lâzım: bizi harekete geçiren “bir üniversite kurmak” fikri değildi.  Bizi harekete geçiren, Kapadokya’nın müthiş bir kalkınma potansiyeli olmasına rağmen, bu potansiyeli gerçekleştiremiyor olmasından duyduğumuz üzüntüydü. Kapadokya bildiğiniz

Daha Fazla »

“Ver, Kurtul!” İttifakının Yeni Bir Örneği: Milli Eğitim

Geçtiğimiz Pazar günü, deneyimli bir gazetecimizin tanıklığında gerçekleşen “Bakanla Profesörün Eğitim Sohbeti”(1) yayınlandı. Türkiye’de “öğrenci ve eğitim üyesi kalitesini maalesef çok düşük,” diye yakınan Profesör, Milli Eğitim Bakanlığının “bir gayya kuyusu” olduğundan bahisle, “Belki de Milli Eğitim Bakanlığını ortadan kaldırmaya çalışmak hayırlı bir şey olabilir,” buyurdu. Sayın Bakanın, “…bakanlığın dehlizlerine

Daha Fazla »

Alatlı’nın Kurduğu Okul: Kapadokya MYO

Üniversite kurma fikri nereden çıktı? Başka bir deyişle sizi üniversite kurmaya iten sebep nedir?  AA : Şunu hemen söylemem lâzım: bizi harekete geçiren “bir üniversite kurmak” fikri değildi. Bizi harekete geçiren, Kapadokya’nın müthiş bir kalkınma potansiyeli olmasına rağmen, bu potansiyeli gerçekleştiremiyor olmasından duyduğumuz üzüntüydü. Kapadokya bildiğiniz gibi, İç Anadolu’nun Nevşehir,

Daha Fazla »

Alev Alatlı: ”Kurtuluş, okumak. Nefes Almadan, Günde 3 Saat 5 Saat Okumak”

Ülkemizin sayılı münevverlerinden Alev Alatlı ile Fikriyat ekibi olarak, Hollywood’dan Voltaire’e kadar uzanan, okurken aynı zamanda düşündüren bir mülakat gerçekleştirdik. Alatlı’nın gençlere verdiği tavsiyeler özellikle altı mutlaka çizilmesi gereken, önemli mesajlar içeriyor. ”Bilginin bir adım sonrası, geleceğe uzanan projeksiyon yapmayı kolaylaştırır” diyen Alatlı, ” kurtuluşun okumak”ta olduğunu vurgulayarak; ”unutmayın, tabiat

Daha Fazla »

Eğitim Paradigmasına Yeni Bir Bakış ( Eğitim Sistemimizde Zihniyet Sorunu ve Bir Teklif )

Bu kitapçığın içeriğindeki görüşler yazar ve fikir insanı merhum Alev Alatlı’nın uzun yıllara dayanan gözlem ve tespitlerinin bir proje vasıtası ile bir araya getirilmiş halidir. 2016 yılında İstanbul Sanayi Odası ile bir proje/çalıştay raporu olarak başlayan çalışma, Alev Hoca’nın etrafında birleşen bir grup akademisyen ve entelektüelin bulundukları toplantılarda şekil aldı.

Daha Fazla »

Eğitimde Zihniyet Değişikliği İhtiyacı

İSO Eğitim Çalıştayı Sonuç Raporu Haziran 2016 21. Yüzyılın ruhu 21.Yüzyılın düşünce ve duygu biçimi, zeitgeist, “postmodernizm” ile ifade edilir. Akademik dünyanın başat felsefe olarak benimsediği postmodernizm, hakikat diye bir şeyin olmadığını, “hakikat” denilen şeyin beyaz Avrupalı erkeklerin yıllar yılı başarıyla dayattıkları “tasavvur”larından ibaret olduğunu iddia eder. Postmodernist anlayışa göre,

Daha Fazla »

Kaos Paradigması, “Kelebek” Etkisi, Postmodern Eğitim

“Bir mıh, bir nal kurtarır, bir nal bir at kurtarır, bir at, bir atlı kurtarır, bir atlı bir savaş kurtarır, bir savaş bir vatan kurtarır.” Kaos paradigmasını özetlemekte kullanılan bu kadim gözlemi kendime durup durup hatırlatmama vesile olan yüzlerce olaya hafta başında Prof. Ziya Selçuk’un,(1) ardından Milli Eğitim Bakanı Sayın Hüseyin

Daha Fazla »

Kapadokya MYO Hakkında

Kapadokya Yüksekokulu’nun web sitesinden hedefin ‘Türkiye ve giderek AB ve Avrasya ekonomisinde söz sahibi olmasını sağlayacak nitelikte ve nicelikte, üretimi ve istihdamı geliştirecek orta-kademede yönetici ve girişimci yetiştirmek” olduğu belirtilmiş.   Türkiye’nin orta vadede AB’ye girmesini bekliyor musunuz? Neden özellikle girişimci ve orta-kademe yönetici yetiştirilmesi hedefleniyor? Türkiye’nin yetişmiş eleman eksikliği sadece

Daha Fazla »

Yabancı Dil Aracılığı ile Eğitim

29 Haziran 2008, Tempo Dergisi, Selin Ongun söyleşisi,  Geçen hafta Sultan Ahmet’te düzenlenen Konuşan Kitap Şenliği’nde Hayrünnisa Gül ile yazar Alev Alatlı arasında ilginç bir diyalog yaşandı. Alatlı “Hanımefendi burada ama… Bir gün Türkiye’nin kraliçesi olursam, kimse, ne ODTÜ, ne Boğaziçi yabancı dilde eğitim yapamaz” dedi. Ve “Kraliçeliğinizi bana verir

Daha Fazla »

YÖK Yasa Tasarısı Hakkında

Aralık 2012 Türkiye’nin  2023  hedefleri, milli gelirin önümüzdeki on iki yıl içinde asgari üç kat bir artışla yükselerek 2 trilyon dolara ulaşmasını, aynı yıllarda 82 milyon civarında olacağı tahmin edilen nüfusun ortaöğretim okullaşma oranının yüzde yüze çıkarılmış olmasını öngörmektedir. Sayın Başbakantarafından dillendirilen bu fevkalâde sevindirici hedeflere ulaşılmasının  olmazsa olmaz  koşullarının başında,

Daha Fazla »

Yükseköğretim Yasa Tasarısına Dair

Mart 2013 Türkiye’nin 2023 hedefleri, milli gelirin önümüzdeki on yıl içinde asgari üç kat bir artışla yükselerek 2 trilyon dolara ulaşmasını, Türkiye ekonomisinin dünyanın en büyük on ekonomisi arasına girmesini ve aynı yıllarda 82 milyon civarında olacağı tahmin edilen nüfusun ortaöğretim okullaşma oranının yüzde yüze çıkarılmasını öngörmektedir. Sayın Başbakan tarafından

Daha Fazla »

Yükseköğretim’de İmece Mucizesi

KAPADOKYA MESLEK YÜKSEKOKULU – 12.5.2005 Kapadokya’da 10,000 Yıllık Kampüs Nevşehir il merkezi, Acıgöl, Avanos, Derinkuyu, Gülşehir, Hacı Bektaş, Kozaklı ve Ürgüp’ü kapsayan bölgeye “İç Kapadokya” deniyor – yeri gelmişken, yaygın inancın aksine, “Kapadokya” Yunanca değil. Bölge’yi İsa’dan önce VI. Yüzyıldan itibaren kontrol etmeye başlayan Pers’lerin dilindeki “Katpatuka” tanımından türemiş, “Güzel

Daha Fazla »